2019-06-15 priimta Europos Parlamento ir Tarybosdirektyva (ES) 2019/944 dėl elektros energijos vidaus rinkos bendrųjųtaisyklių, kurios nuostatos užtikrina vartotojų teisę laisvai pasirinkti irkeisti tiekėjus, o jeigu vartotojai – namų ūkio arba mažosios įmonės,pastarieji neturi mokėti jokių teikėjo pakeitimo ar sutarties nutraukimomokesčių. Šios direktyvos nuostatos turėjo būti perkeltos į Lietuvosteisinę sistemą 2020-12-31.
Jos ir buvo perkeltos – nuo 2021-07-15 įsigaliojusi LR Elektrosenergetikos įstatymo redakcija numatė, kad buitiniai vartotojai, labai mažos irmažos įmonės turi teisę nutraukti sutartis su elektros tiekėju be jokiųsutarties nutraukimo mokesčių ar baudų, įspėję apie nutraukimąprieš 14 dienų, nepriklausomai nuo to, kasyra numatyta sutartyje.
O nuo 2023-06-01 galiojantisLR Elektros energetikos įstatymas įtvirtino draudimą elektros energijospirkimo-pardavimo sutartyse, sudarytose su buitiniais vartotojais, labaimažomis ar mažomis įmonėmis, nustatyti sutarties nutraukimo mokesčius ir(ar) netesybas, kurios būtų taikomos už vienašališką elektros energijos pirkimo-pardavimosutarties nutraukimą.
Tai yra, jeigu sutartis su elektros energijostiekėju sudaryta nuo 2021-07-15iki 2023-06-01, buitiniai vartotojai, labai mažos ir mažos įmonės turi teisęnutraukti sutartį be jokių baudų ir papildomų mokesčių, nepriklausomai nuosutartyje numatytų priešingų sąlygų. Jeigusutartis su tokiais vartotojais sudaryta po 2023-06-01, sąlygos dėl baudų ir/arpapildomų mokesčių taikymo joje yra draudžiamos.
Valstybinė energetikosreguliavimo taryba keičia poziciją
Nepaisant nurodyto teisinio reguliavimo, LR Valstybinėenergetikos reguliavimo taryba iki 2024 m. vasario mėn. laikėsi pozicijos, kad jeigu sutartyse suelektros energijos tiekėju, sudarytose iki 2021-07-15, buvo numatyti sutarties nutraukimo mokesčiai, tokius mokesčiuselektros energijos tiekėjas turi teisę gauti, o vartotojas mokėti.Atitinkamai, kiek viešai yra skelbiama, ginčai, nagrinėti LR Valstybinėjeenergetikos reguliavimo taryboje, baigdavosi vartotojų nenaudai.
Tuo tarpu 2024 m. vasario mėn., LR Valstybinė energetikos reguliavimo taryba,susipažinusi su Euoropos Komisijos nuomone, pakeitė poziciją ir viešaipaskelbė, kad nuo 2021-07-15sudarytų sutarčių pagrindu buitinių vartotojų, labai mažų ir mažų įmoniųatžvilgiu negali būti skaičiuojami sutarties nutraukimo mokesčiai arbaudos.
Lietuvos teismai formuoja vartotojams palankią praktiką
Elektros tiekėjų taikomų baudų teisėtumo klausimu teismai jau pradėjoformuoti vartotojams palankią praktiką. 2024-04-23 Lietuvos apeliacinisteismas, spręsdamas ginčą tarp elektros energijos tiekėjo ir mažos įmonės,priėmė nutartį, kuria aiškiai konstatavo – nuo 2021-07-15 buitiniamsvartotojams, labai mažoms ir mažoms įmonėms negali būti taikomi jokie elektrosenergijos sutarties nutraukimo mokesčiai ar netesybos, nepriklausomai nuo to,kas yra nurodyta sutartyje.
Kas yra laikoma labai maža irmaža įmone, kuriai galioja aukščiau nurodytos garantijos?
Kaip minėta, aukščiau nurodyta teisinė apsaugagalioja labai mažoms ir mažoms įmonėms. Pagal LR smulkiojo ir vidutinio versloplėtros įstatymą:
a) Labai maža įmone laikoma įmonė,kurioje dirba mažiau nei 10 darbuotojų ir kurios metinėspajamos neviršija 2 mln. eurų arba balanse nurodyto turtovertė neviršija 2 mln. eurų.
b) Maža įmone laikoma įmonė, kurioje dirba mažiaunei 50 darbuotojų ir kurios metinės pajamosneviršija 10 mln. eurų arba balansenurodyto turto vertė neviršija 10 mln. eurų.
Tikslus labai mažų įmonių ir mažų įmonių, kaip jos apibrėžtos LietuvosRespublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme, statusas nustatomasvadovaujantis Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaravimotvarkos aprašu.